Heesheid

Medische vragen beantwoord door G. van Zuiden en H. Bootsma

Heesheid

Berichtdoor KarinvdM » 23 oktober 2013, 17:06

Sinds ruim een maand heb ik (44, 11 jaar Sjögren) last van heesheid.
De mate van de heesheid wisselt, maar het is altijd aanwezig. De huisarts heeft me doorgestuurd naar een KNO-arts. Deze heeft met een spiegel in mijn keel gekeken en via mijn neus met een camera en hij constateerde dat mijn stembanden niet goed meer sluiten (dorsaal onvolledige glottissluiting).
Volgens hem is hier niets aan te doen, maar hij heeft me wel doorverwezen naar een logopedist om te kijken of dat misschien verbetering geeft en over 2 maanden moet ik terugkomen voor controle.

De heesheid zou volgens hem veroorzaakt kunnen worden door reuma om de er in de stembanden ook een gewricht zit.
Omdat ik hier eigenlijk niks over kon vinden heb ik met mijn reumatoloog gebeld (WZA), waar ik te woord werd gestaan door de reumaconsulente.
Volgens haar is er geen verband tussen reuma in het algemeen en heesheid, maar komt heesheid bij Sjögrenpatiënten wel vaker voor.
Klopt dit en is hier eventueel wat tegen te doen? Ik zou namelijk graag van de heesheid af willen en mijn eigen stem weer terug willen hebben.
Kijk niet om naar wat is geweest; leer te leven met vreugde, zorgen en pijn.
Kijk naar morgen, een nieuwe dag waarin je gelukkig kan zijn
KarinvdM
Newbie
Newbie

Re: Heesheid

Berichtdoor Yvonne » 18 november 2013, 13:11

Hallo, mij is uitgelegt worden dat Sjögren patienten die ook problemen hebben met hun maag heesheid vertonen. Dat zou komen doordat de maaggassen 's nachts als men ligt via je keel weer uit je mond gaan. Omdat het klepje boven aan je maag niet meer goed sluit. En die gassen geven deze heesheid. Het word minder als je je matras aan de bovenkant iets hoger legt.
Yvonne
Newbie
Newbie

Berichtdoor mbreunesse » 18 november 2013, 15:34

Mogelijk heesheid door droogte in je keel
mbreunesse
Jr. Member
Jr. Member

Berichtdoor janna » 20 november 2013, 16:09

Hallo Karin,

Heb RA en Sjögren.
In de loop van een jaar werd ik steeds heser. Werd niet serieus genomen.
Na een half jaar naar een logopediste gestuurd na het 'dikker' maken van de stembanden met collageen injecties. Werkte prima 2 maanden lang: daarna niet meer. Mijn l. stemband bleek toen opeens verlamd. Het onderliggende gewrichtje was niet onstoken maar dat komt wel degelijk vaak voor bij reuma.
Bij autopsie blijken 70% van de reuma klantjes een aangedaan 'crico-arytoid' gewricht te hebben: dus laat het echt checken.
Heb eeb thyroplastie operatie gehad waarbij een kunststofplaatje in het strottenhoofd wordt gezet en die daarmee de verlamde stemband weer naar het midden duwt waardoor er weer gewoon gepraat kan worden. Is nu na 4 jaar nog steeds goed. Dus: weer alert en laat je geen mouw aannaaien door mensen die er geen verstand van hebben !

Groetjes, Janna
janna
Newbie
Newbie

Berichtdoor UMCG » 22 september 2014, 16:38

Heesheid kan meerdere oorzaken hebben. Ik zal me in het antwoord specifiek richten tot de relatie tussen Sjögren en heesheid.
Wanneer de speekselklieren van de mond aangetast zijn door Sjögre, betekent dit automatisch dat ook de keel minder bevochtigd wordt door speeksel uit de mond. Dit geeft irritatie van de keel en kan in sommige gevallen heesheid veroorzaken. Er is vanuit wetenschappelijk onderzoek geen relatie bekend tussen het niet goed meer sluiten van de stembanden en de ziekte van Sjögren.
UMCG
Newbie
Newbie

Keer terug naar Medische vragen UMCG