Ritumab

Medische vragen beantwoord door G. van Zuiden en H. Bootsma

Ritumab

Berichtdoor mbreunesse » 21 september 2013, 20:58

Mijn vraag is hoe u ervaringen zijn met ritumab.
Graag zou ik wat meer willen weten over ritumab en zijn werking.

Ik heb sinds twee jaar de diagnose primaire Sjögren.
Ik heb daarbij veel last van ontstoken speekselklieren.
Sinds januari gebruik ik hiervoor 7,5 mgr prednison.
Over het algemeen met goed resultaat.
De laatste tijd toch vaak ontstekingen dan verdubbel ik een dag de prednison en nu de laastste week heb ik de hele week 15 mgr geslikt.
Nu voorstel is behandelen met ritumab maar hoor hier veel negatieve dingen over.
Kunt u mij daarin advies geven en iets meer overtellen?
mbreunesse
Jr. Member
Jr. Member

Re: Ritumab

Berichtdoor UMCG » 22 september 2014, 16:40

In 2009 is in het Universitair Medisch Centrum Groningen een studie uitgevoerd met Rituximab bij patiënten met primair Sjögren.
Rituximab vermindert voor bepaalde tijd het aantal B-cellen in het bloed. B-cellen zijn betrokken bij de ontstekingsprocessen die voorkomen bij Sjögren, bijvoorbeeld in de speekselklieren en oogtraanklieren.
Deze ontstekingen ontstaan doordat de afweer zich tegen de eigen lichaamscellen keert. Dit is een fout mechanisme. De afweer hoort alleen lichaamsvreemde bacteriën en virussen te vernietigen.

Uit de studie bleek dat Rituximab een effectieve en veilige behandelmethode is voor patiënten met primair Sjögren. Deze verbetering hield gemiddeld 6 tot 9 maanden aan. Patiënten ervaarden meer speeksel in de mond doordat ontstekingen in de speekselklieren afnamen, waren minder vermoeidheid en hadden minder gewrichtsklachten. Dit effect werd tevens gezien in verbeterde bloedwaarden.
Wat verder bleek is dat het beste resultaat behaald werd bij patiënten die bij start van de studie zelf nog speeksel konden produceren. Bij deze patiënten waren de speekselklieren nog in staat tot herstel.

Uit dit onderzoek blijkt dat behandeling met Rituximab voor bepaalde patiënten met de ziekte van Sjögren meerwaarde heeft. Desondanks is Rituximab (nog) niet geïndiceerd voor Sjögren. Dit betekent dat behandeling (buiten studies) voor rekening van het ziekenhuis of de patiënt zijn. Vanwege de hoge kosten van behandeling geeft dit in de praktijk lastige situaties.
UMCG
Newbie
Newbie

Keer terug naar Medische vragen UMCG