Reuma vragen bij hormoon wisseling en/of verandering

Medische vragen beantwoord door dr. J. van de Merwe

Reuma vragen bij hormoon wisseling en/of verandering

Berichtdoor Anoniempje1990 » 24 juni 2018, 12:35

Het is een lange tijd geleden dat ik hier wat geschreven heb bij voorstellen. In de tijd daarna is er een hoop gebeurd (strijd met ex werkgever om ziektewet en alle uren behouden en terug krijgen, zwangerschap, revalidatietraject en bevallen). Niemand in mijn omgeving heeft reuma waardoor het soms lastig is om dingen te vragen en antwoord te krijgen. Niet op al mijn vragen krijg ik antwoord van de reumatoloog.

Ik hoop dat iemand mijn onderstaande verhaal misschien een beetje herkend en misschien advies heeft of zijn eigen ervaring kan vertellen. Het lucht voor mij misschien een beetje op als ik erover praat met mensen die ook met lichamelijke klachten zitten en tegen dingen aanlopen.

Syndroom van Sjögren wordt het nu genoemd door mijn reumatoloog met vermoeden op daarnaast een andere bindweefsel aandoening of een pijn 'syndroompje'. De reumatoloog had het al vaak tijdens een afspraak over chronisch pijn gehad maar hij begint nu langzamerhand in te zien dat het geen chronisch pijn is daardoor valt de pijn 'syndroompje' alweer meer op de achtergrond. Wel heel frustrerend is het omdat ik nu al inmiddels een jaar bezig ben met een oefentherapeut en daarna revalidatietraject daarvoor wat allemaal niet erg heeft geholpen.

Zwangerschapskwalen had ik gelukkig niet veel maar mijn 'reumatische' klachten namen wel toe aan het begin van de zwangerschap. Later tijdens de zwangerschap werd het niet beter ondanks dat de reumatoloog aan had gegeven dat het waarschijnlijk minder pijnlijk zou worden door de zwangerschap. Aan het einde van de zwangerschap had ik regelmatig last van ontstoken knieën. De medicatie is laag gehouden vanwege de zwangerschap en werkte wel gelukkig een beetje(het nam de scherpste randje eraf).

De reumatoloog had gezegd ondanks medicatiegebruik en ziektebeeld dat ik gewoon bij de verloskundige kon blijven betreft de zwangerschap. De verloskundige was het daar niet mee eens (gelukkig) en stuurde me door naar het ziekenhuis en zo kwam ik onder de gynaecoloog te vallen.

Rond de 30 weken zwangerschap bleek ons kindje een groeiachterstand te hebben (het buikje). Om de twee weken en later iedere week kregen we een echo. Tijdens de echo werd er gekeken of er voldoende vruchtwater was en de doorstroming van de navelstreng werd ook nagekeken (1x was de druk te hoog, maar ik had verder geen hoge bloeddruk). Zowel de gynaecoloog als de reumatoloog hadden aangegeven dat het niet door de medicatie gebruik kon komen omdat het een zeer lage dosering was. Stress wordt ook niet als oorzaak gezien voor de groeiachterstand.

Met 35 weken leek het even op dat het kindje al geboren zou worden, maar gelukkig waren de vliezen nog intact en is de zwangerschap nog gelukkig doorgegaan tot 38 weken. Ons kindje(een zoontje) is nu een aantal weken geleden geboren (01-06-2018) met een veel te lage geboortegewicht (2380gr en 48cm). De placenta is voor onderzoek gestuurd omdat deze ook veel te klein bleek te zijn. De hoop is de oorzaak te kunnen vinden voor de groeiachterstand en te kleine placenta met de onderzoek. Uitslag weet ik nog niet.

Beetje fout misschien maar ik heb gelezen dat sommige reumavormen invloed kan hebben op de gezondheid van een ongeboren kindje (groeiachterstand veroorzaken).

Het is gelukkig een natuurlijke bevalling geworden en ik heb en had weinig last daarna. Helaas na de bevalling werden mijn 'reumatische' klachten erger na een aantal dagen en neemt de pijn steeds met de dag meer toe. De lage medicatie werkt helaas niet meer(het vlamt dus weer op). Doordat het steeds erger begint te worden, is het verzorgen van ons kindje soms heel lastig. In mijn gezicht heb ik nu lijkend op uitslag op de wangen en neus sinds een aantal dagen. Doordat de klachten toenemen kreeg ik onlangs als vraag door de verloskundige of ik ook meer last had tijdens de menstruatie. Ik heb daarover zitten nadenken en het lijkt erop dat onder invloed van hormonen of bij hormoon verandering de klachten erger worden.

In eerste instantie staat er een afspraak met de reumatoloog in oktober. De afspraak is alsnog wat weken wachten vanwege vakantie reumatoloog gelukkig nu verschoven naar 31 juli .

Vragen:
Kan de reuma erger zijn of worden onder invloed van hormoon of bij hormoon wisseling/+verandering?

Kan de groeiachterstand kindje veroorzaakt zijn door de reuma?
Anoniempje1990
Newbie
Newbie

Keer terug naar Medische vragen aan Immunoloog